FAQ - kontrollfrågor vid felanmälan TB

Uppdaterad

Innehåll 


Vitvaror

Spisfläkt

Spisfläkten fungerar ej/ drar inte in matoset
Har du rengjort filtret?
Vad är det som inte fungerar?

OBS! Vi åtgärdar endast spisfläktar som är standard i lägenheten samt pågående tillval, ej tillval som har gått ut tiden. (syns i Vitec Hyra om det är pågående tillval)

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Kylskåp

Det rinner vatten i mitt kylskåp
Har du rengjort avrinningshålet inuti kylskåpet?
Det är strömlöst i mitt kylskåp.
Har du kollat säkringarna eller lyser lampan inne i kylskåpet?
Kylskåpet eller frysen är varmt
Har du kontrollerat säkringarna? är det ett kombiskåp och fungerar den andra delen?

  • Ärendet skickas till fastighetsvärden vid mindre fel eller utställning av lånekyl. Mindre fel: Får inte loss lampan, handtaget lossnat, listen till dörren lossnat.
  • Ärendet skickas till Bravida om kyl/frys är helt ur funktion trots säkringarna kontrollerade.

Spis 

Spisen blir inte varm, fungerar inte
Vad är det som inte fungerar, spisplattorna eller ugnen?
Har du kollat säkringarna?
Har du kollat barnspärren?
Sitter elkontakten i vägguttaget?

  • Ärendet skickas till Bravida.

Diskmaskin

Jag vill ha hjälp med inkoppling av diskmaskin
Hyresgästen ansvarar själv för inkoppling och får anlita fackman på egen hand.

EL

Jag har ingen ström i lägenheten/rummet.
Har du kollat säkringarna?

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Diskbänkbelysning/badrumskåpsbelysning/lampa i ugn och i kylskåp lyser inte.
Har du bytt lysrör och glimtändare/glödlampa?
Har du testat din lampa i ett annat uttag?

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Min taklampa lyser inte
Har du bytt glödlampa?
Har du testat din lampa i ett annat uttag?
Har du kollat säkringen?

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Min brandvarnare fungerar inte
Har du bytt batteri till brandvarnaren? (vi kan skicka ett nytt med posten)

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Vatten och avlopp

Jag har stopp i diskhon
Rinner det ner sakta eller är det helt stopp?
Vid helt stopp registreras en prio etta och rings ut till resursen.

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Jag har stopp i golvbrunnen och i handfatet
Har du rengjort vattenlåset?
Rinner det ner sakta eller är det helt stopp?
Stiger vattnet upp?
Vid helt stopp och bubblar upp registreras en prio etta och rings ut till resursen.

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Jag har stopp i toalettstolen
Är det helt stopp eller stigande?
Finns det en annan toalett tillgänglig i lägenheten?
Vid helt stopp och endast en toalett i lägenheten registreras en prio etta och rings ut till resursen.

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Toalettsitsen är trasig
Toalettsitsar har vi inget underhåll på. Hyresgästen köper och byter ut den själv.

Jag vill ta bort badkaret.
Man får inte ta bort badkaret pga fuktskador samt att det är en annan lutning på golvet för dusch, hyresgäst kan bli då betalningsskyldig.
Om hyresgäst pga hälsoskäl har svårt att ta sig in och ur badkaret får dem vända sig till Bostadsanpassningen i Kommunen

Det läcker i min lägenhet
Vart läcker det?
Droppar det eller läcker det mycket?
Om det läcker mycket registreras en prio etta och rings ut till resursen.

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Vid vatten- och brandskador.
Registrera en felanmälan till samordnarna, resurs ”Admin Teknik”.

Läckande radiator/element
Hur mycket läcker det?
Kan du ställa något under som fångar upp vattnet?

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Jag behöver hjälp med inkoppling av disk och tvättmaskin.
Inkoppling av disk- och tvättmaskin ansvarar hyresgästen för, ska utföras fackmannamässigt

Värme/ ventilation

Jag har kallt i lägenheten.
I vilket rum har du kallt?
Hur många grader? (Telge Bostäder garanterar 20 grader) Mät en meter ovanför golvet.
Är spaltventilerna öppna?
Har du gardiner/möbler framför radiatorerna?
Har du luftat radiatorerna?
elementen sätts ej i gång om det inte är under 16grader under ett dygn

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Jag har dålig ventilation i min lägenhet
Är ventilationen dålig eller står den helt stilla?

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Skadedjur


Jag har insekter i lägenheten.
Hur ser dem ut?
I vilket rum finns dem?

  • Ärendet skickas till Anticimex

Snickeri

Innerdörren/köksluckan/garderobsdörren är sönder.
På vilket sätt är den/dem sönder?

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Min persienn/markis är trasig
Vi har inget underhåll på persienner och markiser. Hyresgäst åtgärdar själv.

Det går inte att låsa lägenhetsdörren.
Vilket lås gäller det?
Är det en säkerhetsdörr eller en vanlig dörr?
Vi åtgärdar endast polislås/tillhållarlås som sitter i en säkerhetsdörr, ej polislås som sitter i en vanlig dörr.

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Mitt fönster är krossat/ sprucket
Är det genomslag?
Är det en utvändig eller invändig skada?
Om det är ytterrutan som är krossad eller genomslag så ska hyresgästen polisanmäla händelsen och sen återkomma till felanmälan med polisanmälannumret/diarienumret.

Om det är inre rutan som är krossad så ska detta debiteras hyresgästen. Informera hyresgäst om detta och skriv även en anteckning i ärendet.

  • Ärendet skickas direkt till glasmästaren Ryds Glas

Stadsnät

Jag har ingen TV-bild
Lyser lamporna på noden?
Har du basutbudet/grundutbudet eller ett extra kanalpaket?
Hyresgästen behöver anmäla problemet till sin tjänsteleverantör som gör en första felsökning och skickar därefter eventuellt över till Stadsnätet.
Vid Basutbudet/grundutbudet är det Telenor som är tjänsteleverantören

Jag har problem med mitt internet
Vid fel på Internet hänvisa till tjänsteleverantören, vid fel på TV mejla till kundnod@telge.se

Se nedan; så här ser en nod och adapter ut i (den ska finnas i alla lägenheter)



Sopor


Det står grovsopor i trapphuset
På vilken våning finns dem?
Vad är det för slags föremål?

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Det står sopor vid sopsorteringen/miljöhuset
Vad är det för slags sopor? Påsar eller grovsopor?

  • Ärendet skickas till arbetsledarna för trivselvärdarna

Det är stopp i sopnedkastet.
På vilken våning sitter stoppet?

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Det går inte att öppna luckorna till FNI/BNI sopstationen
Öppnas den med bricka eller nyckel?

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Hiss


Hissen står still
På vilken våning står den still?
Är det någon som sitter fast i hissen?
Finns det flera hissar, är det höger/vänster hiss eller stora/lilla?
Är det dörren som inte stänger?

  • Ärendet skickas till PW Hiss som prio 1 

Om det är dörren som inte stänger

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärd om dörren inte stänger. Övriga fel skickas direkt till entreprenören/hissfirman.

Aptus/lås

Min bricka fungerar inte
Lyser det någonting när du tar din bricka mot läsaren?
Lyser det rött eller grönt?

  • Om det lyser rött ska hyresgästen i första hand hänvisas till distriktskontoret.
  • Om det lyser grönt ska ärende registreras till fastighetsvärden i första hand.

Jag vill beställa en ny bricka
Är det en extra bricka eller en bricka som är borttappad? Hyresgäst debiteras 250 kr för extra/ ny bricka.

  • Hyresgäst hänvisas till distriktskontoret för att kvittera ut bricka.

Jag vill beställa en ny nyckel
Är det en extra nyckel eller en nyckel som är borttappad?

  • ?

Tvättstugan

Fel på tvättmaskin/torktumlare/torkskåp i tvättstugan
Vad är felet, finns det en felkod på displayen?
Vad är det för nummer på maskinen?
Vilket nummer har tvättrummet? En del tvättstugor har flera tvättrum

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Nyinflyttad
 

Jag är nyinflyttad och lägenheten är ostädad
Vad är det som inte är städat i lägenheten?
När flyttade hyresgästen in?

  • Skicka ärende till kundförvaltarna på det distriktet samt mejla till distriktet. Ring till personalen om ärendet är akut. Börja med receptionist, KF, förvaltare annars distriktschef.
    Anledningen till att vi inte ska skicka vidare till de olika städbolagen är att man vill spara in lite pengar och försöka deala lite med hyresgästen om dom kan tänka sig att städa själva för en kompensation.

**Detta gäller ej hyresgäster som bytt lägenhet med varandra, dom har ingen rätt till städbesiktning.

Jag är nyinflyttad och flera saker i lägenheten är trasiga.
Registrera inga felanmälningar. Nyinflyttade hyresgäster blir kontaktade av en förebyggare/reparatör inom 10 arbetsdagar från kontraktsdatumet. Kontrollera först att det finns ett förebyggande registrerat. Reparatören gör en genomgång av lägenheten och lagar det som är trasigt.

**Detta gäller ej för hyresgäster som har bytt lägenheten med varandra!

Besiktning


Jag är nyinflyttad och vill beställa en ombesiktning
Har du kontrollerat vad som finns noterat i besiktningsprotokollet?
Vad är det för någonting som du har att anmärka om?
När började hyresgästens kontrakt att gälla?
Är det ytskiktet som det avser? Golv, tapetsering, målning eller skadegörelse?

Kontrollera om det är en nyinflyttad hyresgäst och att det inte har gått mer än 8 arbetsdagar från kontraktsdatumet. 

  • kontrollera lediga ombesiktningstider i besiktningsmannens kalender och skriv in adress, lghnr, namn och tel. i kalendern för den valda tiden. Registrera även ett ärende till Bes Admin i Vitec och notera tiden. 

**Detta gäller ej för hyresgäster som har bytt lägenheten med varandra!

Jag har bott i min lägenhet ett tag och den är i behov av renovering
Hur länge har du haft kontraktet på din lägenhet?
När hade du din senaste besiktning?
Vad är det för någonting som du vill renovera?

Kontrollera när hyresgäst hade en besiktning sist och om de är skuldfria (6 månader).  Hyresgäster kan beställa FLU-besiktning endast vartannat år.

  • Ärende skickas till FLU admin

Hyresavi

Jag kan inte betala min hyra och vill skjuta fram förfallodatumet eller få en avbetalningsplan.
Det går varken att skjuta fram förfallodatum eller dela på hyran. Efter 7-10 dagar efter förfallodatumet går hyran automatiskt vidare till Svea Inkasso. Svea skickar då ett brev till hyresgästen. Hyresgäst kan då kontakta dem för en eventuell avbetalningsplan.

Jag är nyinflyttad och har dubbla boende hos er och vill delbetala
Enligt den policy vi har inom TB och TH så får man dela upp en hyra på sitt nya kontrakt när man gör ett byte inom bolaget och får dubbla boendekostnader. Man man måste dock alltid fullbetala sitt befintliga kontrakt.

Kostnader

Vid skadegörelse i lägenhet samt beställningar
Informera hyresgästen om debitering och gör en notering i ärendet.

Hyresgäster som hyr lägenhet via Scania och kommunen kan inte göra en beställning eller felanmälan som leder till en kostnad. Dem får vända sig till sin handläggare som kontaktar oss.

Glöm ej fakturaadressen när felanmälan skickas till entreprenören.


OBS notera att samtliga ändringar som görs i det här dokumentet, meddela Lena som ändrar i det bifogade dokumentet = styrdokument.


warning Created with Sketch.